Informace o pečovatelské službě
Základní informace
Název organizace: Město Rychvald, pečovatelská služba
Sídlo: Orlovská 678, Rychvald, 735 32
IČO: 00297615
Poslání pečovatelské služby
Poskytovat a zajišťovat seniorům – uživatelům podporu a pomoc takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby mohli zůstat i nadále ve svém přirozeném prostředí – domově a zachovat si tak soukromí, navyklý způsob života i společenské zázemí, na které jsou zvyklí.
Poskytovat uživatelům pravidelnou pomoc, podporu a péči, ve spolupráci s rodinou, podle aktuální potřeby a zároveň neprohlubovat závislost na poskytované službě.
Cíle pečovatelské služby
- cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS
- mohl projevit svou osobnost a naplnit své osobní cíle
- cílem poskytované služby je uživatel, který s pomocí PS
- zvládne běžné každodenní činnosti, které by dělal sám nebýt věku, zdravotního omezení nebo jiné znevýhodňující okolnosti
- setrvá v přirozeném sociálním prostředí a zůstává tak součástí místního společenství
- cílem poskytované služby je uživatel, který si během poskytování PS
- uchová stávající schopnosti
- zachová vlastní styl života
- cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS
- i nadále udržuje a navazuje vztahy s přáteli, známými, rodinou
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou senioři od 65 let.
Výjimku může učinit v individuálních případech vhodných zvláštního zřetele vedoucí úředník organizačního odboru.
Komu pečovatelská služba není určena
- osobám trvale upoutaným na lůžko, kde nespolupracují rodinní příslušníci
- osobám, které nepotřebují ke zvládání běžných úkonů a dovedností pomoc druhé osoby
Zásady poskytování pečovatelské služby
Pečovatelská služba je poskytována v souladu s platnou právní úpravou. Je poskytována na základě principu svobodné volby sociálních služeb (na základě podání žádosti). Zaměstnanci jsou seznámeni s Etickým kodexem.
- ochrana osobních údajů uživatelů a zachování mlčenlivosti
- individuální přístup k uživateli, který je v souladu s jeho přáním, rozhodnutím
- dodržování práv a respektování osobností a soukromí uživatele
- rovný přístup ke všem uživatelům
- profesionální poskytování služby
Základní činnosti pečovatelské služby
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- Pomoc při oblékání a svlékání, včetně speciálních pomůcek
- Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
- Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- Pomoc při úkonech osobní hygieny
- Pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- Pomoc při použití WC
- poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- Zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
- Dovoz nebo donáška jídla
- Pomoc při přípravě jídla a pití
- Příprava a podávání jídla a pití
- pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Běžný úklid a údržba domácnosti, které uživatel bez pomoci cizí osoby nezvládne
- Pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezónního úklidu, úklidu po malování
- Donáška vody
- Topení v kamnech, včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
- Běžné nákupy a pochůzky
- Velký nákup, například týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
- Praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
- Praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět
- Doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
Působnost terénní pečovatelské služby
V domácnostech uživatelů pobývajících na území města Rychvald
V domácnostech uživatelů bydlících mimo města Rychvald, a to do 1 km
Pečovatelskou službu poskytujeme pouze v pracovní dny, v době od 6,00 hod do 14,30 hod.
Důvody pro neposkytnutí pečovatelské služby
- Je naplněna kapacita služby
- Zdravotní stav osoby vyžaduje celodenní zdravotní péči
- Osoba žádá činnosti, kterou pečovatelská služba neposkytuje
- Osobě byla vypovězena smlouva o poskytování pečovatelské služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Podání žádosti
PS se poskytuje na základě podané žádosti
- fyzickou osobou způsobilou k právním úkonům, která spadá do cílové skupiny, kterým je PS určena
- zákonným zástupcem, opatrovníkem osoby, která spadá do cílové skupiny, kterým je PS určena
Žádost musí být podána písemně, telefonicky nebo e-mailem na předepsaném tiskopise na Městském úřadě v Rychvaldě, Orlovská 678, 735 32 Rychvald, odbor organizační
Sarganková Jana, vedoucí úředník organizačního odboru
Kancelář č. 4 v přízemí
Telefon: 596543037
e-mail: sargankova@rychvald.cz
Úřední dny: pondělí a středa
Úřední hodiny: 8,00 – 11,30 hod, 12,30 hod. – 17,00 hod.
Jednání se zájemce je vedeno na úřadě nebo přímo v jeho domácnosti, může být vedeno za přítomnosti rodinného příslušníka na přání žadatele. Zájemce je seznámen s kompletní nabídkou služeb a jsou mu sděleny podrobnější informace o průběhu pečovatelské služby, dále je seznámen s cenami služeb a způsobu plateb. Zároveň je informován o znění § 75 odst. 2 zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění týkajícího se poskytování pečovatelské služby bez úhrady.
Zájemce si vyjasní, co od služby očekává (jaké jsou jeho potřeby, očekávání a osobní cíle) a co organizace může nabídnout.
Na základě jednání se zájemcem o poskytování pečovatelské služby a podání jeho žádosti je sepsána smlouva mezi poskytovatelem a příjemcem pečovatelské služby, přílohou uzavřené smlouvy jsou vnitřní pravidla v písemné podobě a ceník.
Plánování a průběh služby
Při uzavření smlouvy je dohodnuta schůzka v domácnosti uživatele, kdy je představena pečovatelka (klíčový pracovník), po vzájemné domluvě je stanoven den a čas realizace poskytování úkonů pečovatelské služby. Dále je dohodnut vstup do domácnosti, řešení nouzových a havarijních situací, ohrožení zdraví nebo života. Uživateli je ponechám čas k vyjádření svého plánovaného cíle, který by měl být službou realizován a postupně naplňován. Smlouvu lze měnit a rušit pouze písemnou formou.
Ukončení poskytování pečovatelské služby
Poskytování pečovatelské služby může být ukončeno písemnou výpovědí příjemcem nebo poskytovatelem na základě:
- zániku poskytovatele
- změny místa bydliště
- umístěním uživatele do domova pro seniory, kde je poskytnuta celodenní péče
- úmrtím uživatele
- bez udání důvodu
Způsob a vyřizování stížností
Příjemce pečovatelské služby má právo stěžovat si na kvalitu a způsob poskytování pečovatelské služby. Stížnost může podat ústně (osobně, telefonicky) nebo písemně (osobním podáním, poštou, e-mailem) nebo anonymně pečovatelce nebo vedoucímu úředníkovi organizačního odboru. Stížnost je zaevidována, následně prošetřena bez zbytečných průtahů pověřeným úředníkem s vyslechnutím zúčastněných osob, zpracován písemný zápis o průběhu jednání. Informace o vyřízení stížností jsou vždy předány stěžovateli písemně.
Podávání a vyřizování stížností
Podání stížnosti
Vedoucí úředník organizačního odboru Městského úřadu v Rychvaldě:
Jana Sarganková 596543037
Pečovatelská služba se sídlem v Domě s pečovatelskou službou v Rychvaldě:
Svatava Adamčíková 596547231
Není nutno dodržet hierarchii, je možné zvolit kteréhokoliv pracovníka pečovatelské služby.
Každou oprávněnou stížnost se snažíme vyřešit a přijmout opatření, která zamezí opakování.
Všechny stížnosti využíváme jako podněty ke zkvalitnění poskytovaných služeb.
Způsob podání stížnosti
- Ústní – telefonické
- Písemné
- doručené poštou, došlé přes e-mail
- Schránka pečovatelské služby v DPS Rychvald
- Schránka Městského úřadu v Rychvaldě
- Podatelna v přízemí Městského úřadu v Rychvaldě
Způsob vyřízení v případě oprávněné stížnosti
Ústní – prošetření, vyřízení, přijetí opatření – neodkladně
Písemné – po obdržení stížnosti a jejím prošetření, přijetí opatření písemná odpověď
Stížnosti bez podpisu – prošetření, zhodnocení situace, přijetí opatření podle zjištěných skutečností
- Stěžovatel si může zvolit zástupce, který jej bude při stěžování zastupovat
- Všechny stížnosti (včetně ústních) jsou evidovány s popisem přijatých opatření
- Na všechny podepsané stížnosti bude podána písemná odpověď s uvedením přijatých opatření
- Nepodepsané (anonymní) jsou zapsány v knize stížností, přijatá písemná opatření budou vyvěšena na informační nástěnce
- V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti je možno předat stížnost zřizovateli:
- Bc. Lubomír Klaput, vedoucí úřadu 596543048